Real Dream Vision

Wirtualna Galeria Sztuki

Aplikacja VR obsługiwana na różnych platformach: gogle Vive Pro, Samsung Gear VR, komputer PC. Projekt umożliwia zwiedzanie wirtualnej galerii - oglądanie zdigitalizowanych zbiorów sztuki w 3D i multimedialne prezentacje dzieł sztuki.

Obcowanie ze sztuką jest dla człowieka uwznioślające i niezaprzeczalnie wartościowe. Doświadczanie harmonii i piękna, autorefleksja zaspokajają potrzeby wyższego rzędu, a więc są podejmowane znacznie rzadziej niż te podstawowe. Według ostatnich badań zainteresowanie sztuką maleje. Galerie cieszą się mniejszą popularnością niż kina, festyny a nawet teatry. Dzieci i młodzież spędzają wiele godzin przed monitorem komputera, serfując w internecie bądź grając w gry komputerowe. W odpowiedzi na tą tendencję muzea i galerie korzystają z najnowszych technologii by tworzyć interaktywne i multimedialne wystawy, które angażują współczesnego odbiorcę. Obecnie w dobie pandemii coraz częstszym rozwiązaniem stają się wystawy online oraz wirtualne oprowadzanie po wystawach. W swoim projekcie proponujemy wzbogacenie tego doświadczenia poprzez zapewnienie dostępu do bardziej różnorodnych multimediów oraz wrażenia jakie potęguje zastosowanie technologii VR (wirtualnej rzeczywistości). Celem projektu jest popularyzacja polskiej sztuki współczesnej poprzez zastosowanie innowacyjnego i atrakcyjnego medium oraz utworzenie platformy dla twórców sektorów kreatywnych.

Wirtualna Galeria Sztuki to wykreowana przestrzeń, która umożliwia uczestnikowi obcowanie ze sztuką w sposób wybiegający poza zwiedzanie tradycyjnej galerii czy muzeum. Po założeniu Gogli VR widz zostaje przeniesiony do przestronnego wnętrza klasycznej galerii i sam decyduje o kierunku zwiedzania. W wirtualnej przestrzeni hallu głównego i innych pomieszczeniach zaaranżowana zostanie ekspozycja z dziełami m.in. rzeźby i malarstwa utworzonymi w 3D na podstawie zdigitalizowanych zbiorów artystów i galerii. Aplikacja będzie umożliwiała oglądanie zarówno dzieł sztuki na tradycyjnej ekspozycji, jak i zagłębienie się w trójwymiarowy, interaktywny świat utworzony na podstawie wybranych dzieł artysty. W Wirtualnej Galerii VR przewidziane są na ten cel specjalne sale wystawowe nazywane “światem artysty”. Uczestnik będzie miał wrażenie, że może swobodnie eksplorować i odczuwać przestrzeń wewnątrz obrazu.

Pomysł utworzenia Wirtualnej Galerii Sztuki powstał we współpracy z Fundacją Galeria Przechodnia, zajmującą się promowaniem sztuki poprzez prowadzenie działalności wystawienniczej w przestrzeni publicznej, obiektach użyteczności publicznej (np. szpitale, boiska piłkarskie, biblioteki miejskie, gminne jak i wojewódzkie). Za pośrednictwem Galerii Przechodniej zawarliśmy kontakt z artystami, których prace mogłyby zostać zaprezentowane w naszym projekcie. Opracowane zostały także koncepcje “świata artysty” na podstawie dzieł Waldemara Borowskiego oraz Kamili Wojciechowicz-Krauze.

Wybrane obrazy Waldemara Borowskiego "Rigpa" i "Pomnikt"

Waldemar Borowski ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie (2006). Malarz zrzeszony w Okręgu Warszawskim ZPAP. Akrylowe malarstwo artysty obejmuje sny, realizm magiczny, świętą geometrię, paradoksy i ezoterykę. Otrzymał III-cią Nagrodę w Konkursie „Ilustracja - Młode Pokolenie Twórców” (2006), Nagrodę Włoskiej Telewizji „ARTE 24” (2011) oraz Certyfikat Nowych Wzorców Sztuki (2014). Jego prace zilustrowały wątki dotyczące szamanizmu w magazynie TRANS/WIZJE, w filmie „The Pharmacratic Inqusition” (2007, USA) oraz ukazały się w „Encyklopedii Polskiej Psychodelii” Kamila Sipowicza (2013). Jest autorem książki „Święty Grzybóg” i ilustratorem bajki „Smoczydło”.

W 2020 roku ubiegaliśmy się o dofinansowanie naszego projektu w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Rozwój Sektorów Kreatywnych” oraz “Kultura w Sieci” ogłoszonego przez Narodowe Centrum Kultury. Wnioski spełniały formalne wymogi określone zasadami naboru i w toku postępowania zostały zakwalifikowane do drugiej tury oceniania. Projekt jest na etapie poszukiwania sponsorów.